Hopp rett til hovedinnholdet
Kontakt oss
Kontakt oss

3 min read

Når skal du bytte regnskapsfører? Når det passer for deg!

Når skal du bytte regnskapsfører? Når det passer for deg!

Slik bytter du regnskapsfører. Det er ukomplisert, lite tidkrevende og det kan gjøres hele året. Like enkelt som du bytter forsikringsselskap og strømleverandør som privatperson.

 

La oss si det først som sist: Du kan bytte regnskapsfører gjennom hele året. Det er ikke nødvendig å vente til nyttår før du bytter, men det er hensiktsmessig å bytte ved månedsslutt eller terminslutt.

Sannsynligvis er det en oppsigelsestid – ofte tre måneder – i kontrakten med din nåværende regnskapsfører. Denne må du respektere. Når du inngår en avtale med ADB Regnskap står vi for kontakten med nåværende regnskapsfører og sikrer en riktig overgang.

 

Hvordan bytte regnskapsfører?

Hva er gangen når man skal bytte regnskapsfører? Vi begynner alltid med en avklaring av behov og fremtidige leveranser, som sikrer at vi kan gi et tilpasset tilbud som imøtekommer kundens behov og ønsker nå og fremover.

Når det gjelder selve byttet, gjør vi i ADB Regnskap det på følgende måte:

  1. Vi bekrefter overfor deg som kunde at vi tar oppdraget. Etterpå spør vi – som vi må – din nåværende regnskapsfører om det er eller har vært uregelmessigheter i oppdraget fra din bedrift.
  2. Vi håndterer hele oppsigelsesprosessen på vegne av din bedrift. Det inkluderer å orientere din nåværende regnskapsfører, registreringer i Altinn og overføring av regnskapsdokumentasjon til oss.

Denne overgangen går raskt og rimelig for deg dersom regnskapet ditt i dag blir ført av en autorisert regnskapsfører. Hvis dette ikke er tilfelle vil det gå med mer tid til gjennomgang av regnskapet vi overtar. På denne siden hos Finanstilsynet kan du enkelt søke opp om din regnskapsfører er autorisert.

 

Hvorfor bytte regnskapsfører?

Å være autorisert regnskapsfører setter strenge krav til faglig og etisk riktig håndtering av kundenes regnskap. Autorisasjonen er imidlertid ingen garanti for at du som kunde er tilfreds. Her er noen gjengangere som våre nye kunder har nevnt ofte de siste årene:

  1. Egen tidsbruk på regnskapet. Mange bedrifter opplever i liten grad at ny teknologi har gitt dem tidsbesparende fordeler når det gjelder håndtering av bilag. Noen håndterer fortsatt mange papirfakturaer, men også skanning av bilag kan være tungvint sammenlignet med hva som er mulig i dag.
  2. Manglende oversikt. Bedrifter opplever at regnskapet i liten grad er oppdatert, og i praksis har de dårlig tilgang til tallene. Denne usikkerheten kan både føre til at bedriften ikke griper viktige muligheter og til at de ikke i tide klarer å gjøre korrigerende tiltak i mer kritiske perioder.
  3. Ingen opplevelse av service og gode råd. Hvordan skaper du verdier for dine kunder? Vi gjetter på at din faglige ekspertise og kvalitet i leveransen ofte blir kombinert med rådgivning der du setter deg i kundens sko og at du går «the extra mile» for kunden. Som kunde hos en regnskapsfører skal du forvente det samme.
  4. Pris. Vi tar dette punktet til slutt, fordi det ofte kommer til overflaten når de tre foregående punktene slår inn. Sagt på en annen måte, skal du betale mer enn laveste pris bør det være av andre grunner enn at du ikke orker å bytte regnskapsfører.  
  5. Gammel teknologi. Dette er som regel mye av årsaken til alle de fire foregående punktene. Med nye skybaserte regnskapssystemer går det smertefritt å håndtere bilag, du har alltid samme oversikt over regnskapet som det regnskapsfører har, som igjen frigjør tid til mer rådgivning og sikrer en fornuftig pris på tjenesten.

Se etter dette når du bytter regnskapsfører

  1. Autorisasjon. Dette er grunnleggende for å sikre god kvalitet på regnskapet, og det skaper langt mindre utfordringer i møte med for eksempel Skatteetaten.
  2. Teknologi. De siste årene har det skjedd kvantesprang innen regnskap, som får stor betydning for alt fra pris til opplevd kvalitet og verdi for deg som kunde. Tripletex og PowerOffice GO er eksempler på regnskapssystemer som drastisk kutter bedriftens egen ressursbruk og samtidig legger til rette for økt kvalitet.
  3. Pris. Regnskap utføres av mennesker godt hjulpet av IT. Det betyr at prisen du betaler ofte er et resultat av timepris på regnskapsfører og lisenskostnader på programvaren. Hos oss kan du velge mellom fastpris, timepris, volumpris (antall transaksjoner) og kombinasjoner av disse. Vi tilrettelegger den løsningen som er mest hensiktsmessig for deg.
  4. Referanser. Hvordan ser sluttfakturaen ut? Hvordan er egentlig servicen? Opplever dagens kunder noen effekter av ny teknologi? Var det lett eller vanskelig å komme i gang med nytt regnskapssystem? Kan de bransjen din? Hvor ofte mister regnskapsføreren oppdrag? Spør andre kunder!

Hvordan kan ditt regnskap gjøres bedre?

I ADB Regnskap legger vi vekt på personlig service og vi tror på nytten av å slå av en prat med kunden på telefonen eller hos oss uten å sette på «faktureringsklokka». Og vi benytter de beste og nyeste regnskapssystemene for å sikre at du får større nytte av regnskapet, får mindre stress og frustrasjon og bedre service.

Ring gjerne Stian Karlsen på tlf 91 24 33 69 for å avtale et uforpliktende møte om regnskapet i din bedrift. Eller bruk chatboksen eller kontaktskjemaet under!